Frazy kluczowe – czy znasz wszystkie ich typy i wiesz, na które z nich warto się pozycjonować?

Rozpoczynając współpracę z agencją SEO z pewnością spotkacie się z terminem słowa/frazy kluczowe (z ang. keywords), a także z takimi określeniami jak long-tail, frazy sprzedażowe czy brandowe. Co oznaczają te pojęcia i jakie typy fraz są szczególnie istotne w pozycjonowaniu? Wyjaśniamy w artykule.

Czym są frazy kluczowe?

Zacznijmy jednak od początku – czym są frazy/słowa kluczowe? Krótko mówiąc, są to wyrażenia (zapytania) wyszukiwane przez użytkowników internetu. Wybór fraz kluczowych to jedno z pierwszych i najważniejszych działań podejmowanych przez agencje SEO na początku współpracy z klientem.

Typy fraz kluczowych

Wyróżniamy różne rodzaje fraz, w zależności od ich charakteru, intencji użytkownika czy potencjału sprzedażowego.

To, na jakiej pozycji strona pojawia się na dane słowo kluczowe w wynikach wyszukiwania, może mieć znaczący wpływ na sprzedaż. Jednak fraza frazie nierówna i nie wszystkie z nich są jednakowo wartościowe dla biznesu. Poniżej zamieszczamy zestawienie poszczególnych typów fraz, wraz ze wskazaniem, na które z nich warto przede wszystkim zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu strony.

Frazy kluczowe brandowe i semi-brandowe

Frazy brandowe obejmują nazwę firmy lub marki. Frazy semi-brandowe to wyrażenia obejmujące nazwę produktu oraz brand, np. buty damskie Nike:

Frazy semibrandowe

Kiedy warto pozycjonować się na frazy brandowe? Jeżeli nazwa firmy jest unikalna, a po wpisaniu frazy brandowej adres strony pojawia się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, wszystko jest w porządku. Jeżeli tak nie jest, należy przyjrzeć się możliwym powodom – być może nazwa firmy nie pojawia się w ogóle w treści serwisu albo jesteśmy producentem, którego w wynikach wyszukiwania wyprzedziły sklepy, mające w swoim asortymencie produkty naszej marki.

Innym problemem może być nieunikalna nazwa firmy. Załóżmy, że nasze przedsiębiorstwo nazywa się “Akcesoria Fryzjerskie” – osiągnięcie wysokich pozycji na to ogólne wyrażenie może być trudne. Tego typu fraza będzie konkurowała z całymi sklepami internetowymi lub poszczególnymi kategoriami w danych sklepach. W tej sytuacji warto poświęcić czas na pozycjonowanie tej frazy.

Frazy kluczowe generyczne (ogólne)

Frazy generyczne są ogólnymi wyrażeniami, przeważnie o dużej liczbie wyszukiwań. Przykładem fraz ogólnych mogą być np. “książka” czy “buty”.

Frazy ogólne (generyczne)

Zapytania te są nieprecyzyjne i nie znamy intencji wyszukiwania użytkownika. Czy chce kupić buty? A może szuka encyklopedycznej definicji tego słowa? Z tak ogólnego wyrażenia nie jesteśmy w stanie tego wywnioskować.

Koncentrowanie się na generycznych frazach kluczowych przy pozycjonowaniu jest z reguły nieopłacalne. Trudno będzie przebić się wysoko na tak ogólną frazę, jaką są “buty” (zwł. dla nowo otwartego, niewielkiego sklepu obuwniczego), ponadto użytkownik wpisujący taką frazę niekoniecznie będzie zainteresowany zakupem obuwia znajdującego się w naszej ofercie.

Frazy kluczowe long-tail (frazy długiego ogona)

Frazy long tail to szczegółowe wyrażenia, precyzyjnie określające daną usługę lub produkt. Są to frazy mniej popularne niż wspomniane wyżej ogólne słowa kluczowe, ale mogą przyciągnąć na stronę użytkownika zainteresowanego dokładnie tym produktem, który mamy w ofercie – a więc bardziej skłonnego do zakupu. Przykładowe frazy “długiego ogona” to “czerwona sukienka w kratkę” czy “mały stolik pod telewizor”.

Frazy long-tail

Frazy kluczowe lokalne

Frazy lokalne zawierają nazwę miejscowości. Ten typ fraz ma szczególne znaczenie dla firm działających stacjonarnie, na określonym obszarze.

Przykładami tego typu fraz może być “ortopeda Kraków”. W przypadku większych miast warto rozważyć również pozycjonowanie na dzielnice, np. “dentysta Nowa Huta”:

Frazy lokalne

Frazy kluczowe produktowe

Szczególnie istotne dla sklepów internetowych, są frazy kluczowe produktowe, obejmujące precyzyjne nazwy towarów znajdujących się w asortymencie firmy. Osoba szukająca konkretnego modelu to z dużym prawdopodobieństwem potencjalny klient zainteresowany zakupem w tym momencie.

Przykładem frazy produktowej jest np. “Samsung Galaxy S20 Ultra”.Więcej o doborze fraz dla sklepów internetowych znajdziecie w innym naszym artykule: Research słów kluczowych dla e-commerce. Jak dobrać frazy do pozycjonowania sklepu internetowego?.

Frazy kluczowe problemowe i informacyjne

Frazy kluczowe problemowe lub informacyjne to zapytania użytkowników mające na celu rozwiązanie jakiegoś problemu użytkownika np. “jak wymienić świetlówkę” lub uzyskanie informacji na jakiś temat, np. chcę się dowiedzieć, jak dobrać zasłony do koloru ścian.

Frazy problemowe

Frazy te nadają się idealnie do poradnikowych tekstów blogowych.

Frazy kluczowe osobowe

Szukając usługodawcy, np. prawnika, hydraulika czy fizjoterapeuty, użytkownicy mogą wpisać nazwisko osoby, aby dowiedzieć się więcej na jej temat, poznać jej doświadczenie czy opinie klientów.

Frazy kluczowe osobowe, zawierające imię i nazwisko, są szczególnie istotne w przypadku specjalistów, którym zależy na promocji marki osobistej i budowaniu wizerunku eksperta w swojej dziedzinie.

Frazy kluczowe sprzedażowe i niesprzedażowe

Możemy spotkać się z jeszcze innym rozróżnieniem słów kluczowych. Zapytania lokalne, produktowe mogą być określane jako frazy kluczowe sprzedażowe, gdy użytkownik je wpisujący szuka produktu lub usługi w okolicy i możemy zakładać, że jego intencja to “I want to buy”.

Natomiast intencja “I want to know”, “I want to do” nie jest typowo zakupowa, stąd frazy problemowe, informacyjne można określać jako frazy kluczowe niesprzedażowe. Konstruując odpowiedzi na te zapytania, warto jednak prezentować też produkty, bo dzięki temu można pokierować użytkownika dalej w lejku zakupowym. Na przykład tworząc tekst poradnikowy o pielęgnacji lawendy, zamieścić odnośniki do produktów, które tę czynność ułatwią (nawozy, sekatory itp.) i są dostępne w sklepie. Tym samym umożliwiamy użytkownikowi płynne przejście do zakupu.

Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/seo/frazy-kluczowe-czy-znasz-wszystkie-ich-typy-i-wiesz-na-ktore-z-nich-warto-sie-pozycjonowac/